Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller för avtal om ekonomisk analys och rådgivning (”Tjänsterna”) som tillhandahålls av Profitlabs (nedan ”Profitlabs”) till sina företagskunder (nedan ”Kunden”). Villkoren utgör en integrerad del av det avtal som ingås mellan Profitlabs och Kunden avseende köp av fasta prispaket för Tjänsterna. Parterna (Profitlabs och Kunden) benämns nedan gemensamt som ”Parterna”. Om Villkoren skulle strida mot ett individuellt skriftligt avtal mellan Parterna ska det individuella avtalet ha företräde framför Villkoren. I dessa Villkor avses med ”Avtalet” det samlade avtalsförhållandet mellan Profitlabs och Kunden, inklusive dessa Villkor och den individuella överenskommelse som gäller för respektive uppdrag.
Omfattningen av de Tjänster som Profitlabs ska utföra för Kunden specificeras i parternas avtal, exempelvis i en offert, uppdragsbeskrivning eller orderbekräftelse. Eventuella ändringar eller tillägg av överenskommen omfattning ska vara skriftliga och godkända av båda Parter för att vara giltiga. Profitlabs åtar sig att utföra Tjänsterna fackmannamässigt, med tillbörlig kompetens och omsorg samt i enlighet med vad som avtalats med Kunden och gällande lagar. Avtalet träder i kraft vid den tidpunkt som anges i parternas överenskommelse och gäller tills uppdraget slutförts eller avslutats i enlighet med Avtalet.
Pris för Tjänsterna följer vad Parterna kommit överens om, till exempel enligt Profitlabs publicerade fasta prispaket eller separat offert. Samtliga priser anges exklusive mervärdesskatt (moms). Fakturering sker normalt efter det att Tjänsten levererats och Kunden bekräftat att den är nöjd med resultatet (se nöjd-kund-garanti nedan). Betalning ska ske mot faktura inom trettio (30) dagar från fakturadatum, om inte annat skriftligen avtalats. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen och lagstadgad påminnelseavgift. Om Kunden trots påminnelse inte betalar förfallen faktura, har Profitlabs rätt att tillfälligt avbryta vidare arbete eller leverans till dess full betalning erlagts.
Profitlabs ska leverera Tjänsterna inom skälig tid eller enligt särskilt avtalad tidsplan. Angivna leveranstider är huvudsakligen uppskattningar och kan påverkas av omständigheter utanför Profitlabs kontroll. Om oförutsedda hinder uppstår har Profitlabs rätt att justera tidsplanen i den mån det behövs. Kunden ansvarar för att ge Profitlabs tillgång till nödvändiga underlag och kontaktpersoner i tid, och bekräftar att eventuella förseningar som beror på Kundens bristande medverkan kan medföra att leveransen förskjuts utan att detta utgör kontraktsbrott från Profitlabs sida.
All kommunikation och leverans av material sker normalt digitalt, exempelvis via e-post eller onlinemöten, om inget annat överenskommits. Meddelanden rörande avtalet ska vara skriftliga och skickas till motpartens angivna e-postadress. Sådant meddelande anses ha kommit mottagaren tillhanda vid avsändandet, förutsatt att ingen felrapport om leveransproblem mottagits. Parterna är medvetna om att elektronisk kommunikation inte kan garanteras vara helt säker eller fri från fel, och accepterar de risker som är förenade med sådan kommunikation.
Kunden ska tillhandahålla fullständiga och korrekta uppgifter, underlag och den medverkan som krävs för Tjänstens utförande, utan oskäligt dröjsmål på begäran av Profitlabs. Kunden ansvarar för att de beslut som fattas i den egna verksamheten baseras på tillräckligt underlag och att resultaten av Profitlabs tjänster är lämpliga för Kundens syften. Vidare ansvarar Kunden för att verksamheten i stort följer tillämpliga lagar och regler. Om Kunden, eller av Kunden anvisad tredje part, inte i tid lämnar information eller material eller inte vidtar erforderliga åtgärder för Tjänstens genomförande, friskriver sig Profitlabs från ansvar för eventuella förseningar eller merkostnader som uppstår till följd av detta. Kunden är införstådd med att resultatet av Tjänsten är avsett för Kundens eget bruk och beslutsfattande. Användning av råd eller levererade analyser för andra ändamål eller av tredje part sker på Kundens eget ansvar, och Profitlabs ansvarar inte för konsekvenser av sådan utomstående användning.
Om Kunden behöver avboka eller omboka en avtalad konsultation, workshop eller annan aktivitet inom ramen för Tjänsten ska detta meddelas skriftligen till Profitlabs så snart som möjligt. Avbokning eller ombokning som sker med kort varsel (t.ex. senare än 24 timmar före avtalad tid) kan, om inte annat avtalats, medföra att Profitlabs har rätt till ersättning för nedlagt arbete eller kostnader som inte rimligen kunnat undvikas. Profitlabs strävar dock efter att vara flexibla, och i första hand erbjuds ombokning till en ny tid. Vid ombokning bekräftar Parterna en ny tidsplan skriftligt. Sker avbokning innan Tjänsten påbörjats eller levererats, debiteras ingen kostnad för Kunden utöver eventuella kostnader som redan uppkommit.
Profitlabs tillämpar nöjd-kund-garanti på sina Tjänster. Det innebär att om Kunden inte är nöjd med den levererade Tjänsten behöver Kunden inte betala för densamma. Skulle Kunden anse att resultatet inte motsvarar förväntningarna, ska Kunden meddela detta skriftligen till Profitlabs inom fjorton (14) dagar från leverans och beskriva orsaken till missnöjet. Kunden kan då avbryta uppdraget och har rätt att få redan erlagd betalning återbetald. Garantin gäller under förutsättning att Tjänsten inte väsentligen avviker från vad som avtalats och att Kunden samarbetat enligt sina skyldigheter. Fel eller brister i Tjänsten ska reklameras utan dröjsmål. Upptäcks fel under uppdragets gång bör detta anmärkas omedelbart så att Profitlabs ges möjlighet att åtgärda problemet. Fel som upptäcks efter slutfört uppdrag ska reklameras skriftligen inom femton (15) dagar från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Reklamationen ska tydligt beskriva felets art och omfattning. Underlåtenhet att reklamera i tid medför att rätt till åtgärd går förlorad. Profitlabs har rätt att inom skälig tid åtgärda eventuella fel innan prisavdrag eller annan ersättning kan bli aktuell.
Parterna förbinder sig att behandla all icke-offentlig information rörande motpartens verksamhet som konfidentiell, både under och efter avtalstiden. Information får inte röjas för tredje part utan skriftligt samtycke, förutom om det krävs för uppdragets genomförande eller enligt lag. Undantag gäller för information som är allmänt känd eller redan var känd för mottagande part. Profitlabs får dela nödvändig information med underkonsulter, revisorer eller jurister i syfte att fullgöra uppdraget eller säkerställa sina rättigheter. Alla som får del av sådan information ska omfattas av sekretess.
Profitlabs ansvarar endast för direkta skador som uppstår genom grov vårdslöshet. Indirekta skador som utebliven vinst eller förlorade affärsmöjligheter ersätts inte. Maximalt ansvar är begränsat till arvode för uppdraget. Profitlabs ansvarar inte för skador som beror på felaktig eller ofullständig information från Kunden. Muntliga råd och preliminära bedömningar är inte bindande. Kunden får inte rikta anspråk mot enskilda konsulter hos Profitlabs.
Profitlabs förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor. Nya villkor träder i kraft 15 dagar efter publicering på webbplatsen eller utskick till Kunden. Om ändringen är till väsentlig nackdel har Kunden rätt att säga upp avtalet.
Profitlabs behandlar personuppgifter för att kunna genomföra uppdraget. Det gäller t.ex. namn och kontaktuppgifter till Kundens representanter. Profitlabs är personuppgiftsansvarig enligt GDPR. Uppgifter bevaras så länge det krävs för ändamålet eller enligt lag. Profitlabs behandlar för närvarande inga personuppgifter för Kundens räkning som personuppgiftsbiträde. Skulle sådan behandling bli aktuell krävs separat personuppgiftsbiträdesavtal.
Svensk lag gäller. Tvister ska i första hand lösas genom förhandling. Om det inte lyckas avgörs tvisten av svensk allmän domstol med Göteborgs tingsrätt som första instans.
Profitlabs värnar om din integritet. Denna policy förklarar hur vi samlar in, använder och skyddar dina personuppgifter när du besöker vår webbplats www.profitlabs.se, bokar tjänster eller kontaktar oss.
Vi kan samla in följande uppgifter:
Namn, e-postadress och telefonnummer när du kontaktar oss via formulär.
Information om din verksamhet som du lämnar i samband med konsultation.
IP-adress och webbläsarinformation via cookies (se avsnitt 4).
Vi samlar endast in uppgifter som är nödvändiga för att erbjuda våra tjänster eller förbättra din upplevelse.
Dina uppgifter används för att:
Svara på förfrågningar och boka konsultationer.
Leverera och följa upp våra rådgivningstjänster.
Förbättra webbplatsens funktionalitet och användarupplevelse.
Skicka relevant information, t.ex. nyhetsbrev (med ditt samtycke).
Vi delar aldrig dina personuppgifter med tredje part i marknadsföringssyfte.
Vi använder Cookiebot för att hantera cookies enligt GDPR.
När du besöker vår webbplats visas en cookie-banner där du kan välja vilka typer av cookies du godkänner:
Nödvändiga cookies – krävs för att webbplatsen ska fungera.
Statistikcookies – hjälper oss förstå hur besökare använder sidan.
Marknadsföringscookies – används för riktad annonsering (används endast om du samtycker).
Du har rätt att:
Begära tillgång till dina uppgifter.
Få felaktiga uppgifter rättade.
Bli raderad från våra register.
Få begränsad behandling av dina uppgifter.
Få dina uppgifter överförda till annan tjänst (dataportabilitet).
Lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
Ansvarig för dataskydd:
Profitlabs – enskild firma
Org.nr: 911222-4598
E-post: andreas@profitlabs.se
Telefon: 070 747 83 97